تومور مغزی اپاندیموما

یکشنبه اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۴

تومور مغزی اپاندیموما

تومور مغزی اپاندیموما نوعی از تومورهای گلیوما هستند که از …

تومور مغزی اپاندیموما نوعی از تومورهای گلیوما هستند که از سلول های اپاندیمال نشأت می گیرند. محل شکل گیری پاندیموما در مغز و نخاع شایع است، اما بیشتر در بطن ها و فضاهای خالی از سلول دستگاه اعصاب مرکزی رشد می کند. به همین دلیل، در مجاورت مایع مغزی-نخاعی بوده و به راحتی ممکن است در کل دستگاه اعصاب مرکزی پخش شوند.

تومور مغزی اپاندیموما تنها 1.7% سرطان های مغز و نخاع را شامل می شود. احتمال بروز آن در کودکان و نوجوانان بیش از بزرگسالان بوده و انواع تومورهای اپاندیموما عبارتند از:

ساب اپاندیموما (درجه 1):

این تومورها خوش خیم بوده و رشد بسیار آرامی دارند. در نزدیکی بطن‌ های مغزی تشکیل شده و در بزرگسالان بیش از کودکان شایع هستند. شایعترین نوع اپاندیموما، در بطن چهارم مغزی شکل می‌ گیرد. شایعترین نوع ساب آپاندیموما، در بطن چهارم مغزی شکل می گیرد که پشت سر و بالای مخچه است و به آن اپاندیمومای بطن چهارم می گویند. علایم آن شامل سردرد، حالت تهوع، استفراغ، ادم مردمک (پاپیلواِدم) و بی تعادلی است. این نوع منحصراً با کمک MRI قابل تشخیص است.

اپاندیمومای میکسوپیلاری (درجه 1):

رشدی اندکی سریعتر از ساب پاندیموما دارند. محل بروز آنها بخش پایین نخاع بوده و بیشتر در مردان بزرگسال شایع هستند.

اپاندیمومای کلاسیک (درجه 2):

رشدی سریعتر از درجه 1 داشته و بسیار نادرند. محل رشد آنها در کودکان در مغز و در بزرگسالان بیش از نیمی از آنها در نخاع به وجود می آیند.

اپاندیمومای آناپلاستیک (درجه 3):

رشدی سریع داشته و بعنوان تومور سرطانی اکثراً در مغز به وجود می آیند. موارد نادری در نخاع نیز مشاهده شده اند. این دسته به سرعت از طریق جریان مایع مغزی-نخاعی به باقی بخش های مغز گسترش (متاستاز) یافته و حالتی بازگشتی (راجعه) پس از درمان دارند.
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
🟪 #دکتر_آرمین_جعفری
@dr_arminjafari

⭕ متخصص جراحی مغز و اعصاب، دیسک وستون فقرات
استادیار دانشگاه

@dr_arminjafari
.
🟣 شماره تماس مشاوره و پشتیبانی:
. 📱09331090818
.