تومورهای مغزی آستروسیتوما

دوشنبه اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۴

تومورهای مغزی آستروسیتوما

نوعی از نئوپلاسم دستگاه اعصاب مرکزی محسوب می شوند که …

نوعی از نئوپلاسم دستگاه اعصاب مرکزی محسوب می شوند که از سلولهای آستروسیت (شعاعی) نامیرا هستند. این تومورها بسیار خطرناکند و در صورت شدید بودن، طول عمر فرد بعد از تشخیص بین 1 تا 10 سال است. تومور مغزی آستروسیتوما شایعترین نوع تومورهای مغزی بوده و در مردان اندکی بیش از زنان است. انواع آستروسیتوماها عبارتند از:

درجه 1
آستروسیتومای پیلوسیتیک: توموری بسیار محدود با رشد کم است. معمولاً در مخچه و بالای گردن پدیدار شده، متاستاز نداده و جز جراحی، نیازمند شیمی درمانی و رادیوتراپی نیست.
آستروسیتومای سلول های غول پیکر زیر اپاندیم (SEGA): بیشتر در سنین پایین و همراه با بیماری تصلب دکمه‌ای (اسکلروز توبروز) رخ می‌دهد. محل رشد آن درون بطن‌های مغزی بوده و اکثراً منجر به هیدروسفالی می‌شود. این تومورها با جراحی به راحتی برطرف می‌شوند.

درجه 2
آستروسیتومای منتشر: تومورهای تهاجمی بدون مرز مشخص از بافت های کناری خود در مغز هستند که جراحی به تنهایی برایشان کافی نیست. تشخیص بر اساس نمونه‌برداری میکروسکوپی مقدور است.
زانتو آستروسیتومای پله مورفیک: معمولاً در لوب گیجگاهی بوده و همراه با تشنج و صرع است. شکل سلول های این تومور بسیار متنوع بوده و معمولاً با جراحی به راحتی درمان می‌شود.

درجه 3
آستروسیتومای آناپلاستیک: شکل شدیدتر آستروسیتومای منتشر است که تهاجمی تر بوده و رشد سریعتری دارد. این نوع تومورها علاوه بر جراحی به طور حتم نیازمند رادیوتراپی و شیمی درمانی هستند.

درجه 4
گلیوبلاستوما (GBM): شدیدترین، تهاجمی ترین و رایج ترین نوع هستند (60% کل موارد). در این وضعیت بافت‌های مختلف مغزی مرده و حتی رگ‌های خونی جدیدی برای تومور در مغز شکل گرفته‌اند. در 10% موارد گلیوبلاستوما ناشی از تشدید وضعیت آستروسیتومای آناپلاستیک بود و در جوانان مشاهده می‌شود. اما در 90% اوقات مستقیماً بصورت تومور درجه 4 به وجود آمده و در افراد بالای 60 سال مشاهده می‌شود.
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
🟪 #دکتر_آرمین_جعفری
@dr_arminjafari

⭕ متخصص جراحی مغز و اعصاب، دیسک وستون فقرات
.