علائم تومور نخاع

دوشنبه شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۷

علائم تومور نخاع

رایج‌ترین نشانه‌ی تومورهای خوش‌خیم و بدخیم کمردرد غیر حرکتی، خصوصاً …

رایج‌ترین نشانه‌ی تومورهای خوش‌خیم و بدخیم کمردرد غیر حرکتی، خصوصاً در میانه یا پایین کمر می‌باشد. این کمر درد را نمی‌توان به آسیب، فشار یا فعالیت بدنی خاصی ارتباط داد. اگرچه این درد ممکن است با انجام فعالیت بیشتر شود و اغلب در هنگام شب بدتر می‌شود. درد ممکن است تا پشت و تا لگن، پاها، کف پاها یا بازوها کشیده شود و به مرور شدیدتر خواهد شد- حتی وقتی‌که با روش‌های درمانی محافظه‌کارانه و غیر جراحی که اغلب به کاهش کمر درد ناشی از علل حرکتی کمک می‌کنند، تحت درمان قرار بگیرند.
بسته به موقعیت و نوع تومور، علائم و نشانه‌های دیگری نیز ممکن است بروز کنند، خصوصاً با رشد تومورهای بدخیم و وارد شدن فشار روی طناب نخاعی، ریشه‌های عصبی، مجاری خونی یا استخوان‌های ستون فقرات. برخورد تومور با طناب نخاعی می‌تواند جان فرد را به خطر بی اندازد. علائم دیگر این عارضه می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• از دست دادن حس یا ضعف عضله در پاها، دست‌ها یا سینه
• مشکل در راه رفتن که موجب زمین خوردن فرد می‌شود.

• کاهش حساسیت نسبت به درد، سرما و گرما
• از دست دادن کنترل و عملکرد روده یا مثانه
• فلجی با درجات مختلف و در قسمت‌های مختلف بدن، بستگی دارد که کدام عصب فشرده شده است
• اسکولیوز یا ناهنجاری‌های دیگری در فرم ستون فقرات نیز می‌تواند بر اثر رشد تومورهای بزرگ اما خوش‌خیم ایجاد شوند.

🟪 #دکتر_آرمین_جعفری
@dr_arminjafari
متخصص جراحی مغز و اعصاب، دیسک وستون فقرات
. استادیار دانشگاه