درمان مننژیوم های مغزی

چهارشنبه تیر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۲

درمان مننژیوم های مغزی

متخصص مغز و اعصاب ضرورت درمان و بهترین روش درمان …

متخصص مغز و اعصاب ضرورت درمان و بهترین روش درمان را با در نظر گرفتن عامل‌های متعددی، مانند بزرگی و محل تومور، علائم، سرعت رشد تومور و سن بیمار تعیین می‌کند. روش‌های مختلف درمان مننژیوم عبارتند از:
تحت نظر داشتن بیمار

سرعت رشد مننژیوما غالباً آهسته است و تومور هر سال فقط یک تا دو میلی‌متر بزرگ می‌شود. گرفتن اسکن MRI سالانه و تحت نظر گرفتن بیمار راهکاری موثر تحت شرایط زیر است:

کوچک بودن تومور یا خفیف و جزئی بودن علائم، تاثیر نداشتن تومور بر کیفیت زندگی بیمار و تورم بسیار جزئی یا ورم نکردن ناحیه‌های مجاور مغز
سن بالای بیمار و پیشرفت بسیار آهسته علائم. تشنج‌های ناشی از وجود تومور را می‌توان با مصرف دارو کنترل کرد.

جراحی

جراحی مننژیوم از عمل‌های بسیار ساده تا بسیار پیچیده متغیر است و حتی گاهی لازم است که چند جراح با تخصص‌های مختلف در انجام عمل مشارکت داشته باشند. هدف از جراحی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

تایید تشخیص
برداشتن مقدار کافی از تومور به منظور کاهش فشار یا بدشکلی بافت سالم مغز
چنانچه برداشتن کل تومور با احتمال بروز عوارض جدی و کاهش دهنده عمر بیمار همراه باشد، بهتر است که بخشی از بافت تومور در مغز باقی بماند. اگر تومور تا سیاهرگ‌های بزرگ تخلیه کننده خون، شریان‌های اصلی سطح مغز پیش رفته باشد یا تومور زیر مغز باشد، شانس این که بتوان تومور را به طور کامل خارج کرد، کاهش و احتمال بروز عوارض افزایش می‌یابد.

اهداف دیگر جراحی تومور عبارت است از:

حفظ و یا بهبود عملکرد عصبی
چنانچه ممکن باشد و خطری بیمار را تهدید نکند، تمام تومور برداشته می‌شود تا دوباره رشد نکند.
تومورهای مننژیومی را، که نزدیک سطح باشد و تا ساختارهای عمقی یا رگ‌های اصلی پیش نرفته باشد، می‌توان بدون بروز مشکل به طور کامل از مغز خارج کرد.

روش‌های جراحی با حداقل تهاجم برای سرطان مننژیوم

روش های جراحی کم تهاجمی برای درمان مننژیوم عبارتند از:

جراحی آندوسکوپی مننژیوما از راه بینی
برداشتن تومور به روش Endoport

پرتو درمانی

اگر جراح نتواند تومور را به طور کامل خارج کند، توصیه ≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
🟪 #دکتر_آرمین_جعفری
@dr_arminjafari