انواع تومور های ستون فقرات

چهارشنبه فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۲۱

انواع تومور های ستون فقرات

انواع تومور های ستون فقرات و شایع ترین تومور های …

انواع تومور های ستون فقرات و شایع ترین تومور های نخاعی باعث کمر درد می شوند را می توان به سه نوع زیر تقسیم کرد.

تومورهای ستون مهره ها

این تومور های ستون فقرات به دو دسته تومورهای پیش سرطانی و تومورهای متاستاتیک تقسیم بندی می شوند:

تومورهای پیش سرطانی: این نوع تومور معمولا در ستون مهره ها دیده می شود و منشا آن در دیسک های ستون فقرات و قسمت استخوانی می باشد. یکی از شایع ترین و بدخیم ترین نوع این تومور، استئوژنیک سارکوم یا استئوسارکوم است. معمولا تومورهای پیش سرطانی نادر هستند و سرعت رشد کندی دارند.

    تومورهای متاستاتیک:بسیاری از تومورهای نخاعی حاصل سرطان هستند که به سایر نواحی دیگر بدن گسترش پیدا می کنند. برخی از سرطان ها ممکن است به ستون فقرات متاستاسیز یا گسترش پیدا کنند. معمولا در زنان سرطان سینه و ریه و در مردان سرطان پروستات و ریه باعث ایجاد تومور در ستون فقرات شود.

تومورهای داخل نخاعی

تومور های نخاعی  تومورها معمولا از داخل نخاع یا درون هر یک از عصب ها رشد می کند و منشا آنها اغلب سلول هایی هستند که حائلی برای سیستم عصبی فراهم می کنند.

تومورهای اینترادورال

این نوع تومورها معمولا خوش خیم بوده و در داخل کانال نخاعی و خارج از اعصاب رشد می کنند و سرعت رشد کمی دارند. این تومورهای نخاعی به دو نوع زیر تقسیم می شوند:

تومورهای غلاف عصبی یا شوانوماها و نوروفیبروماها: این تومورها خوش خیم هستند و منشا آن ها ریشه های عصبی بیرون آمده از نخاع است و سرعت رشد کمی دارند.

مننژیوما: این تومورها معمولا خوش خیم هستند اما ممکن است بدخیم هم باشند. اغلب این تومورها در پرده های احاطه کننده اطراف نخاع دیده می شود و در زنان میانسال و سالخورده شایع تر است.